Pociągi Europa, czyli jak podróżować bez wychodzenia z domu.

Jeżeli pociągi kojarzą Wam się z PKP, brzydkimi dworcami, opóźnieniami i nudą w podróży to najwyższy czas to zmienić! Wystarczy do tego gra Pociągi Europa, w której będziemy podróżować po całej Europie i odwiedzać wiele ciekawych miejsc. 

P.S. Najlepiej czytać z tą piosenką w tle.

Pociagi_Europa_07Spis treści

Podstawowe informacje

Wiek:
8+ 
Gra jest bardzo prosta i myślę, że bez problemu można w nią grać z dziećmi młodszymi, pod warunkiem, że potrafią czytać.
Liczba graczy
2-6
Jak w większości gier liczba graczy proporcjonalnie zwiększa przyjemność z gry. 
Czas gry
10-30 min
Czas gry w dużej mierze zależy do liczby graczy. Czym większa ich liczba, tym szybciej się gra. No chyba, że gramy z Dominikiem, który zawsze opóźnia rozgrywkę 🙂 
Cena
od ok. 45 zł
Biorąc pod uwagę wykonanie gry i ilość elementów to nie jest ona wysoka. 
Przeznaczenie  Dobra gra dla początkujących lub osób, które chcemy zainteresować planszówkami. Proste zasady nie będą odstraszać. 

Przygotowanie do gry

Gra nie wymaga większej ilości miejsca. Plansza ma wymiary 40×60 cm, więc zmieści się prawie na każdym stole. Zasady są na tyle proste, że nowym graczom wystarczy 5-10 minut na ich zrozumienie.

O co chodzi w grze

Pociagi_Europa_16Gra polega na budowaniu sieci połączeń kolejowych między stacją początkową a różnymi miastami Na początku gry wybieramy węzeł kolejowy, który będzie naszą stacją początkową, tzn. taką z której zaczniemy naszą podróż (budowę torów). Pociagi_Europa_17Następnie każdy z graczy otrzymuje losowo pięć kart z różnych grup miast (np. miasta Europy Wschodniej, Południowej itp). Naszym zadaniem jest jak najszybciej połączyć linią kolejową wylosowane miasta z naszą stacją początkową. Oczywiście w grze można używać torów wybudowanych przez przeciwników, co znacznie zwiększa interakcję między graczami (jak w życiu – Intercity i Przewozy Regionalne też korzystają ze wspólnej infrastruktury). Każdy z graczy będzie chciał prowadzić tory w taki sposób, aby przeciwnikowi nie opłacało się ich użyć.

Pociagi_Europa_12Twórca urozmaicił grę, wprowadzając zróżnicowany koszt budowy torów. Standardowo w każdej turze można wybudować dwa tory. Jeśli jednak szlak, na którym chcemy postawić połączenie narysowany jest podwójną linią oznacza to, że możemy wybudować w danej turze tylko jeden tor. 

Pociagi_Europa_24Gdy pierwszy gracz połączy wszystkie swoje miasta w jedną sieć – wygrywa turę. Pozostali gracze podliczają ile torów zabrakło im do zbudowania swojej sieci. Ilość brakujących torów przenoszona jest na tor punktacji znajdujący się na brzegu planszy. Następnie zaczynamy kolejną turę i w ten sposób gramy do momentu, aż jeden z graczy osiągnie 12 pole na planszy punktów. Wygrywa osoba, która we wszystkich rozgrywkach zdobędzie najmniej karnych punktów.

Dodatki

Do podstawowej wersji gry dołączony jest dodatek Objazdy. Otrzymujemy w nim po trzy tory w indywidualnych kolorach graczy. Tor w kolorze gracza może być używany tylko przez niego, co zmusza innych do budowania objazdów, a co za tym idzie – tracenia cennych ruchów. Wersja podstawowa i dodatek tworzą idealną całość. Oryginalnie zostały wydane jako dwie osobne publikacje, jednak polski wydawca połączył je dzięki czemu otrzymujemy podwójną grę w jednej cenie.

Galeria

Podsumowanie – Pociągi Europa

Moim zdaniem Pociągi Europa to gra, którą bez strachu możemy pokazać osobom nie mającym do tej pory dużo wspólnego z grami planszowymi. Jest ona stosunkowo prosta, a jednocześnie pozwala na pewną interakcję. Cieszę się, że wydawca dołączył dodatek do podstawy, dzięki czemu gra nabrała kolorów (dosłownie i w przenośni) i znacząco ją urozmaiciła. Oczywiście gra nie jest tylko dla nowych graczy. Dobrze się nadaje także dla wyjadaczy gier strategicznych, którzy lubią tematy związane z logistyką i transportem. Podsumowując jest to niewymagająca gra, która powinna przypaść do gustu fanom gier strategicznych.

Wady i zalety

Zalety Wady
  • podstawowa wersja gry i dodatek w jednym wydaniu
  • proste zasady
  • drewniane elementy
  • na dłuższą metę gra jest monotonna
  • duża losowość

Komentarze

Gosia
Gosia:
Gra przyjemna, lekka, jest tutaj i pewne napięcie ("gdzie on położył ten głupi tor!"), poczucie niecnej satysfakcji ("ha! ale gamoń") i radość wygranej, gdy przed innymi dotrzesz do swoich stacji (niczym Pendolino przed PKP). Na pewno nie jest to gra na cały wieczór, ale jako rozluźniająca rozrywka - czemu nie?

Dużą zaletą gry Pociągi jest bardzo ładna grafika - pociąg z okładki jest po prostu bajkowy! (Kto pamięta Lokomotywę Joannę?)
Warto podkreślić także walor edukacyjny - w trakcie gry poznajemy troszeczkę nasz kontynent, co być może ułatwi planowanie kolejnych wakacji.
Ania
Ania:
Uwielbiam nasze koleje... zwłaszcza w formie planszowej!

Pociągi Europa to rewelacyjne gra na niedzielne wieczory z dziećmi, ale także na sobotnie spotkania w gronie znajomych. Rozgrywka nie trwa długo, dzięki czemu każdy szybko planuje jej zasady. Dodatek Objazdy to moim zdaniem bardzo ciekawy sposób na urozmaicenie rozgrywki.

Podsumowując, gra jest prosta i przyjemna dla każdego, ale zaawansowanych graczy szukających w grze złożonych strategii i wielu wyzwań zajmie tylko na chwile, później po prostu nudzi.
Dominik
Dominik:
Pociągi to przyjemna i nieskomplikowana gra. Na początku rozgrywki wszyscy łapią się za głowę, widząc które stacje powinni połączyć. Siatka połączeń jest jednak tak dobrana, aby bez większych przeszkód można było "dociągnąć nitkę" do swojej stacji. Mimo perfidnych"objazdów". Co niestety nasuwa wniosek, że gracz ma ograniczony wpływ na swoje zwycięstwo, a dobre losowanie stacji (na które nie mamy wpływu) może znacznie przybliżyć wygraną. W mojej opinii potencjał gry nie został do końca wykorzystany.

Jeśli miałbym coś w tej grze zmienić / poprawić - przede wszystkim wprowadziłbym pociągi, ponieważ w tym momencie budujemy tylko połączenia! Pociągi należałoby delegować na określone trasy, co przynosiłoby zyski. No właśnie, zyski - trzeba w takim razie wprowadzić walutę. Budowa połączeń łączyłaby się z inwestycją środków, co wprowadziłoby spekulację kosztów połączeń. Koszty budowy połączenia mogłyby być uzależnione od "ukształtowania terenu" co wprowadziłoby wymagającą siatkę połączeń - np. przez góry można zbudować tylko jedno względnie tanie połączenie, pozostałe połączenia wiążą się z dużą inwestycją. Przejęcie takiego strategicznego punktu mogłoby być kluczowe dla zwycięstwa. Należałoby wprowadzić koszty utrzymania połączenia i pociągów, ale także zyski z posiadania połączeń które np. wiązałyby się ze zmieniającą się sytuacją na świecie (duży transport publiczny między określonymi stacjami, intratne zlecenia na przewóz towarów na większe odległości przez określoną liczbę tur itd.). Być może interesujące byłoby "wypożyczanie połączeń" lub pociągów, w zamian za określone profity. Ale wtedy byłaby to zupełnie inna gra...
Bestie[Mapo]: Kiedy grymliny grają w pociągi... Plansza wygląda trochę jak... jak nasz plan podboju świata! Prawda Chmurko?
[Chmurka]: Zgadza się Mapku! Grymliny ostatnio zbliżyły się do struktury siatki Z583, naszego planu neuro-przekaźnikowego przejęcia mediów społecznościowych! Największym problemem jest Dominik, który czasami nie realizuje planu ustalonego przed grą!
[Mapo]: Dokładnie Chmurko! I wtedy muszę interweniować (galeria)!

Tłumaczenie na ludzki: Dominik

Ocena

Losowość: 7,0/10,0

Interakcja: 6,0/10,0

Złożoność: 3,0/10,0

Ocena główna: 5,8/10,0

One thought on “Pociągi Europa, czyli jak podróżować bez wychodzenia z domu.

  1. Pingback: Wyjątkowy, grymliniasty poradnik prezentowy - Grymliny.pl

Dodaj komentarz